در مسـیر پیروزی

گزارشگر:حامد علمی - ۰۱ قوس ۱۳۹۱

بخش پنجاه‌‌وهـشتم  
 اعدام مسوولین فاجعه تخار
خبر گرفتاری سیدجمال به پاکستان مخابره شد. حزب اسلامی به عکس‌العمل فوری اقدام نمود و تبلیغات وسیعی را به‌راه انداخت که نقطه محوری تبلیغات‌شان عبارت از دست داشتن حکومت کابل و شوروی‌ها در گرفتاری و اسارت سیدجمال بود؛ زیرا هیچ‌کس باور نداشت که جبهه مقتدر و مسلح حزب اسلامی در شمال کشور، در ظرف دو روز بدون کدام مقاومت جدی به‌دست دوصد نفر از نیروهای شورای نظار سقوط کند. این مساله قوت حزب اسلامی از یک‌طرف و عدم هماهنگی جبهات این گروه و تبلیغات و ادعاهای آن‌ها را در مورد سایر جبهات‌شان از طرف دیگر مورد سوال قرار می‌داد.
هنگام گرفتاری سیدجمال، انجنیر گلبدین حکمتیار در داخل افغانستان بود؛ بنابران دفتر سیاسی حزب اسلامی، کنفرانسی مطبوعاتی دایر کرد و از انجنیر عبیدالله، معاون‌شان، خواستند تا خبرنگاران را در جریان ماجرا بگذارد و نظر حزب را ابراز کند.
کنفرانس مطبوعاتی در یکی از دفاتر حزب اسلامی در شهر پشاور دایر گردید و در آن، معاون حزب که هیچ‌گونه تجربه در ایراد بیانیه و پاسخ به سوالات روزنامه‌نگاران نداشت، سخنرانی کرد.
معاون حزب اسلامی می‌خواست که حادثه تخار را عکس‌العمل قوماندانان محلی جلوه دهد و شدیداً پافشاری می‌کرد که در دستگیری و گرفتاری سیدجمال، حکومت کابل و نیروهای شوروی با احمدشاه مسعود همکاری کرده‌اند. او حتا واضحاً ادعا کرد که سیدجمال اولاً توسط  شوروی‌ها و ملیشه‌های حکومت دستگیر شد و چون روابط احمدشاه مسعود با شوروی‌ها و حکومت کابل نزدیک است، بنابران آن‌ها سیدجمال را اسیر و تسلیم شورای نظار کرده‌اند. انجنیر عبیدالله برای ثبوت ادعاهایش، از چندین قوماندان ملیشه در صفحات شمال نیز نام برد.
زمانی که سخنرانی انجنیر عبیدالله به اتمام رسید، پرسش‌های خبرنگاران آغاز شد و نگارنده نیز سوالی را مطرح ساختم که بیشتر جنبه توضیحی داشت. از انجنیر عبیدالله پرسیدم «شما فرمودید که در دستگیری سیدجمال نیروهای ملیشه و شوروی‌ها سهم داشتند. سوال من دو جزوِ دارد: اول این‌که این نیروهای ملیشه و حکومت کابل از کدام ولایت به آن‌جا رفته‌اند؟ زیرا زمانی که شهر تالقان در ۱۵ آگست سال گذشته به‌دست مجاهدین افتاد، شما عکس بزرگ سیدجمال را چاپ کرده در زیر آن نوشتید که سیدجمال ولید فاتح ولایت تخار و در آن به مردم افغانستان مژده دادید که ولایت تخار از وجود ملیشه‌ها و نیروهای حکومت کابل آزاد گردید. حتا به یاد دارم که عکس سیاه و سفید سیدجمال در پوستر آبی‌رنگ بر دیوارهای دفاتر حزب اسلامی و نقاط مزدحم شهر پشاور نصب شده بود. جزوِ دوم سوال بنده این است که چه‌طور یک جبهه بزرگ مجاهدین در ظرف کمتر از دو روز مقاومت به‌دست دشمن افتاد؟ در حالی که همه می‌دانند سیدجمال حدود هزار میل سلاح و افراد در اختیار داشت و تجربه نشان داده که حتا نیروهای شوروی با تمام قوت و شدت بمباران، نتوانسته‌اند تا حال یک جبهه بیست نفری مجاهدین را در ظرف دو روز نابود و افراد آن را زنده دستگیر کنند.»
انجنیرعبیدالله از سوال مفصل و دقیق نگارنده دکه خورده بدون آنکه جواب قانع کننده بدهد رویش را بطرف نواب سلیم ترجمان حزب اسلامی افغانستان دور داده آهسته گفت «نه ولایت تخار آزاد نشده بود.» و از خبرنگاران خواست تا سوال دیگر را مطرح کنند و سایر سوالات را نیز بدین ترتیب گنگ و بی ربط جواب داد و برخاست و رفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.